Nullutslipp
Foto: Berge Rederi/Marine Design & Consulting

Verdens største nullutslipps bulkskip skal frakte kalk fra Velfjord

23. mai 2024 | Tekst : Bjørn Erik Jansen
Berge Rederi og Omya Hustadmarmor bidrar nå til utslippsfri skipsfrakt. Et nykonstruert skip skal frakte kalk fra Brønnøy Kalk til Elnesvågen med vind og batteripakker som energikilder.
Skipet blir det største vind- og batteridrevne bulkskipet i verden og skal ha en rekkevidde på 230 nautiske mil. Det er rederiet Berge Rederi som står bak prosjektet som er et resultat av at Omya Hustadmarmor ba om tilbud på lav- eller nullutslippsfrakt av marmor fra Brønnøy og Visnes til selskapet produksjonsanlegg i Elnesvågen. 

Gjennom programmet «Elektrifisering av sjøtransport» har Enova støttet prosjektet med 150 millioner kroner og dette har vært avgjørende for å kunne bygge skipet. Rederiet har også fått støtte fra NOx-fondet.

Skipet er på 13500 dødvekttonn og blir konstruert med et skrog og utforming som er designet slik at det er minimalt behov for energi. Fremdriftssystemet er en 1200 kW-elektromotor som er koblet til en batteripakke på 23,5 MWh og to rotorseil som er 24 meter høye.

Skipet er en selvlosser, og da selvsagt med en elektrisk gravemaskin.